classicvscancer.blogg.se

Jag heter Per-Olov Karlsson men kallas för Peo. Jag har i mogen ålder bestämt mig för att försöka genomföra en klassiker, dvs simma Vansbro, springa Lidingöloppet, åka Vasaloppet och cykla Vätternrundan. Samtidigt har jag sett alltför många bekanta och vänner drabbas av Cancer. Därför vill jag passa på att försöka samla in pengar till cancerfonden. Min blogg handlar om mina förberedelser för loppen, resultaten i loppen och hur insamlingen går. Låt oss hjälpas åt att göra skillnad!

Uppladdning inför Vätternrundan

Publicerad 2018-08-10 17:50:05 i Allmänt,

Efter urladdningen i fäders spår unnade jag mig lite vila, och åkte på två veckors semester till Sydafrika. En mycket intressant resa som jag ska återkomma till på annan plats.
Väl hemma från denna resa var det dags att påbörja träningen för Vätternrundan. Jag hade dessutom anmält mig till Göteborgsvarvet, så jag fick lägga lite tid på löpträning också.
På väg till träningspass
 
Mina träningspass började försiktigt med 2-3 mil, för att sedan successivt öka längden på passen. Jag hade planerat dels en runda som heter Landskronabygden runt på 8 mil, dels för att vässa till det ytterligare Ringsjön runt på 12,5 mil, för att få lite träning på att sitta länge på cykeln. 
 
Landskronabygden runt avverkade jag den 14  maj, och det var en intressant upplevelse. Det längsta jag cyklat, men det gick relativt bra. Backen i Åvarp var en besvärlig bekantskap, men bra för det gav mig insikt i vad jag behövde träna på - backträning.
 
Samtidigt behövde jag hålla löpträningen uppe, så att jag skulle kunna genomföra Göteborgsvarvet. Mitt mål med varvet var blygsamt detta år, tänkte att ca 2:15 borde vara möjligt.
Den 20 maj var det dags för varvet, tåg upp på morgonen, ladda och så ut o köra på.
Började lagom lugnt, men det kändes relativt OK trots att jag inte var optimalt tränad. Ett tag tänkte jag att jag skulle hunna gå under 2:10. Men efter 8 km började jag få problem med vaden, krampkänning, vilket var lite märkligt. Hade aldrig tidigare haft det bekymret. Jag fick slå av på takten och springa lite försiktigt, bryta fanns inte i min sinnesvärld.
Så småningom kom jag i mål, på ca 2:14, vilket ju var under mitt ursprungliga mål.
Efter loppet ikläds man medalj för väl förrättat verk, efter dusch och ombyte begav jag mig till stationen och en bit mat o en god öl på O´Learys. Därefter tåg hem för att fullt ut fokusera på cykelträning.
Nästa lopp var Ringsjön runt, som är 12,5 mil långt och kördes den 3 juni. Här var jag lite mer tränad och loppet kändes helt OK, även här får man en medalj efter insatsen.
Nu hade jag gjort vad jag kunde för att vara så väl förberedd som möjligt, tyckte jag själv i alla fall. Jag hade fått ihop 118 mils cykling inför loppet, de jag talat med sa att man bör ha cyklat 100 mil. Nu var det dags att se om det var tillräckligt.
 
 

Kommentarer

Postat av: Lena Viltare

Publicerad 2018-08-10 20:37:26

Så imponerad! Verkar som du fått Helmergenen🤗💪🏼💪🏼

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela