classicvscancer.blogg.se

Jag heter Per-Olov Karlsson men kallas för Peo. Jag har i mogen ålder bestämt mig för att försöka genomföra en klassiker, dvs simma Vansbro, springa Lidingöloppet, åka Vasaloppet och cykla Vätternrundan. Samtidigt har jag sett alltför många bekanta och vänner drabbas av Cancer. Därför vill jag passa på att försöka samla in pengar till cancerfonden. Min blogg handlar om mina förberedelser för loppen, resultaten i loppen och hur insamlingen går. Låt oss hjälpas åt att göra skillnad!

Varför ge sig in i klassikerträsket?

Publicerad 2016-04-16 23:01:30 i Allmänt,

I början av 2014 åkte vi till Thailand på semester, och hade en fantisktisk tid med god mat, sol och värme. När vi kom hem började tyvärr min mage att krångla. Jag trodde självklart att det hade samband med vistelsen i Thailand, var det salmonella eller något annat jag hade fått med mig? Men så var det inte, vilket skulle visa sig framåt sommaren. 
Under en golftävling i slutet av juli fick jag akut ont och åkte efter en natt utan sömn in till akuten i Helsingborg. Väl där blev jag grundligt undersökt, och det visade sig, väldigt oväntat, att det var blindtarmen som bråkade. I min ålder är det mera ovanligt att du drabbas av blindtarmsinflamation, men så var det. Nu gick det bra och var ju inte så dramatiskt, men jag fick en liten tankeställare kring hur lite det skall till för att rubba cirklarna. Strax efter detta träffade jag Johan, på Öland. Johan är svärson till min fars "fästmö", och förberedde sig för att delta i Ironman i Kalmar. Johan är ett år äldre än mig, så det där med ålder gick inte längre att skylla på. Johan blev en stor inspiration för mig.
Jag bestämde mig där och då att satsa på något, som kunde få igång mig att börja träna. Nu har jag börjat träna många gånger genom åren, men det har tenderat att vara relativt korta perioder. Men om jag satte upp ett realistiskt mål, så kanske det skulle gå bättre?
Jag bestämde mig att kunna springa en halvmara sommaren 2015. Träningen påbörjades, och jag kan lova er, att de första passen var fruktansvärda. Jag tog mig 2 km och det tog tid och jag frustade som en flodhäst. Men i maj 2015, så sprang jag Göteborgsvarvet under 2 timmar, ganska precis faktiskt (1:59:59). Efter det var risken stor att intresst skulle svalna, så jag satte upp nya mål. Jag anmälda mig till en del lopp i närheten, men även till en halvmara på Mallorca, vilket jag genomförde.
 
Under den sista tiden har jag också sett alltför många vänner och bekanta drabbas av cancer. En del har lyckats besegra sjukdomen, men andra har dragit det kortare strået i den kampen. För att kunna fortsätta och utveckla nya metoder för att besegra cancern, så krävs pengar till forskning, och jag behövde ett nytt mål för min träning. Så jag har bestämt mig, jag ska försöka genomföra en klassiker, med start den 9 juli i Vansbro. Det kommer att bli väldigt tufft, men med målmedveten träning hoppas jag kunna genomföra tävlingen fullt ut. Jag har då också startat en insamling för detta på Cancerfonden, en klassiker mot cancer. Där utmanar jag alla som vill och vågar, att satsa minst en krona för varje km jag avverkar under klassikern. Den totala distansen är 423 km, så det är överkomligt för er alla. Nå, hänger ni på?
I så fall, här är länken till insamlingen:
https://www.cancerfonden.se/insamlingar/en-klassiker-mot-cancer
Nu kör vi!

Kommentarer

Postat av: Lena Viltare

Publicerad 2016-04-16 23:39:11

Starkt brorsan! Trevlig blogg. Vi har mara här i Faro också.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela