classicvscancer.blogg.se

Jag heter Per-Olov Karlsson men kallas för Peo. Jag har i mogen ålder bestämt mig för att försöka genomföra en klassiker, dvs simma Vansbro, springa Lidingöloppet, åka Vasaloppet och cykla Vätternrundan. Samtidigt har jag sett alltför många bekanta och vänner drabbas av Cancer. Därför vill jag passa på att försöka samla in pengar till cancerfonden. Min blogg handlar om mina förberedelser för loppen, resultaten i loppen och hur insamlingen går. Låt oss hjälpas åt att göra skillnad!

En skåning i spåret

Publicerad 2018-08-04 17:39:00 i Allmänt,

Då så var det dags att börja ladda för Vasaloppet, hösten 2016. Rullskidor var inhandlade och nu gällde det att hitta en lämplig plats att påbörja träningen på. Det finns en cykelbana, från Kronans industriområde ut till Asmundtorp, ca 4km enkel väg. Tur och retur skulle det ge 8 km, en lämplig början tänkte jag. 
Sagt och gjort, jag begav mig dit och försökte ta på mig utrustningen, bara det en rejäl utmaning. Att få på sig rullskidorna utan att slå ihjäl sig visade sig svårare än väntat. Efter några försök var rullskidorna på, sen var det stavarna, som skulle tas på så att det gick att använda dem. Blev inte rätt från början, men så småningom listade jag ut det också. 
Jag påbörjade försiktigt mina första stapplande meter på rullskidor, svårt med balansen. Efter ett tag började jag få till snitsen, enligt egen mening. Fram till Asmundtorp gick det relativt bra, inte fort, men fram kom jag. Framme så var det bara att vända och åka tillbaka. Då började fokuseringen ta slut, plötsligt försvann skidorna upp i luften och herr Karlsson åkte i backen. Oturligt nog tog jag för mig med vänsterhanden, och lyckades få vänster lillfinger i helt fel vinkel. Det kändes som om fingret gick ur led, fick snappt reponera det, sedan av med ringar ifall svullnaden skulle sätta till. Fortsatte därefter mot målet, och lyckades med en vurpa till. Denna gång var det bara sidan på benet som blev svartblått. Som tur är klarade sig fingret bra, inga bestående men.
Efter denna episod, så insåg jag att rullskidor inte var min grej, så hur träna då? Vi har inte snö i massor i denna landsända precis. Det fick bli löpträning, gym och så stakmaskin. 
Löpträning blev en viktig del.
 
Jag insåg dock att det skulle krävas snöträning. Jag hade gått med i IFK Hesingborgs skidsektion, och de anordnade träningsresa till Bruksvallarna, 3 eller 5 dagar. Jag anmälde mig till 5 dagars resan, behöver säkert varenda minut tänkte jag.
I slutet av januari 2017 åkte vi därför buss till Bruksvallarna, åkte på kvällen o natten, framme tidigt på mogonen. Direkt ut i spåret för träning och instruktion. Då skulle skidorna vara färdigvallade. Hmm, ännu en liten detalj jag inte hade koll på. Glidvallan var fixad, men fästvalla? Och hur är ditt spann frågade någon? Spann? Det visade sig att man ska mäta ut ett spann som fästvallan ska sättas på, det var inte gjort, så det fick bli på känn första passet. Efter första passet tog jag mig till en skidbutik, som hjälpte mig med detta.
Sedan skulle jag ut på första passet, tog på skidorna åkte två meter så var det dags för första vurpan. Jag började inse att Vasaloppet skulle bli min största utmaning. Men skam den som ger sig, och i slutet av den resan hade jag börjat få till tekniken så pass att jag kunde klara det mesta i åkningen, dock hade jag lite svårt med isiga nedförslut, men det behövdes säkert inte på Vasaloppet tänkte jag. Big mistake!
En härlig anläggning för vintersport.
 
Hemma igen efter resan, så kom det faktist en helg med snö, var ute på Barsebäcks golfbana, där ett 5 km spår var lagt. Det blev två varv där.
 
Sedan var det dags att åka iväg. Jag hade genom IFK Helsingborg ordnat boende i en stuga i Sälen, vid starten. Jag åkte upp med två bekanta, bland annat Ingmar Hansson, som var den som "lurade" mig att satsa på Klassikern. Vi kom upp på fredagskvällen, och installerade oss. Nu var det snart dags för en riktig utmaning!
Allt i ordning för loppet, nummerutlämning och plats i boendet.
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Lena Viltare

Publicerad 2018-08-04 19:09:28

Så imponerad av dina bedrifter lillebror❤️

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela