classicvscancer.blogg.se

Jag heter Per-Olov Karlsson men kallas för Peo. Jag har i mogen ålder bestämt mig för att försöka genomföra en klassiker, dvs simma Vansbro, springa Lidingöloppet, åka Vasaloppet och cykla Vätternrundan. Samtidigt har jag sett alltför många bekanta och vänner drabbas av Cancer. Därför vill jag passa på att försöka samla in pengar till cancerfonden. Min blogg handlar om mina förberedelser för loppen, resultaten i loppen och hur insamlingen går. Låt oss hjälpas åt att göra skillnad!

Slottsweekend i Polen

Publicerad 2016-10-07 20:33:52 i Allmänt,

I slutet av Juli bar det av på en liten resa, med Ölvemarks. Vi åkte till Polen på en slottsweekend. Året innan hade vi varit på slottsweekend i Tyskland, och upplevt att det var en trevlig resa, med god mat, trevligt boende med trevlig omgivning.
 
Färden startade torsdag morgon mot terminalen i Malmö för att borda bussen, som skulle ta oss tii Polen. Vår buss kom in allra sist, så vi började nästan undra om det blivit inställt. Det var en dubbeldäckare, så vi var ett relativt stort resesällskap.
 
Iväg kom vi och färden gick via Danmark och Gedser, där vi tog färjan till Rostock. På färjan kunde jag inte låta bli att förundras över hur de små spritflaskorna säljs, ungefär som lösgodis.
 
Från Rostock fortsatte färden genom Tyskland över till Polen, och till sist ankom vi till vårt slott, vars namn kan översättas till Bärnstensslottet. Det hade en fantastisk trädgård, som även bjöd på en hel del lösspringande påfåglar.
 
 
På kvällen bjöds på en trerätters middag, därefter kändes det rätt skönt att inta sängläge.
 
På fredagen såg det lite dystert ut, vädermässigt. Vi skulle besöka en botanisk trädgård, men med ett envist regn såg det lite tråkigt ut. Som tur var bättrade sig vädret, och det blev en intressant tur i trädgården.
 
 
Efter turen i Botaniska trädgården besökte vi en närliggande stad, där det fikades och betittades diverse monument. Bland annat ett torg med fontäner, som med regelbunden oregelbundenhet sprutade vatten, till alla barns stora förtjusning.
 
 
Hemkommen efter turen, så passade jag på att ta en löptur , med uppvärmning runt slottets trädgård, sedan intervallpass inne i trädgården.
 
 
Sedan blev det lite slappande i slottets SPA anläggning, dvs bubbelpool, och riktig pool. det blev 500 meter simning, i en 10 meters bassäng, många längder alltså ;-)
 
Sedan vankades det trerätters igen. En fantastisk matsal, med en rejäl kristallkrona.
 
 
På kvällen blev det också en vodkaprovning och därefter en liten klurig frågesport. En härlig dag i Polen därefter mot sitt slut. Innan vi nattade oss, tog jag en bild av en intressant byggnad mitt emot slottet, verkade vara någon gammal vinkällare eller liknande.
 
 
Lördagen bjöd på en tur till en kuststad som på den Tyska tiden hette kolberg. Intressant arkitektur. Efter rundvandring i staden blev det besök nere på strandpromenaden och där sökte vi efter en lämplig restaurang. Det gick sådär, ingen matsedel/meny på något annat språk än polska, långa köer till säkra kort som kebabrestaurang o hamburgeri, så det blev en banan och ett äpple istället. Men vi hittade ett café istället, och det var verkligen billigt att fika i Polen, 15:- för en stor latté.
 
 
Efter utflykten kom vi tillbaka till slottet, och besök i SPA avdelningen. 500 meter i bassängen även lördagen. Samt en promenad runt slottsparken, underbart vacker.
 
 
 
Efter kvällens trerätters, så påbörjades packandet för hemresan, därefter var det tänkt att sova. En gigantisk bålgeting som flög in i rummet och vägrade flytta på sig stoppade dock detta. Vi fick till sist ringa efter hjälp från receptionen, för att få ut odjuret, annars hade Jill inte sovit den natten.
 
 
 
Söndag och hemfärd, en givande resa, men nu åter till träningen. Tiden går och rätt vad det är så är det den 24 september....

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela