classicvscancer.blogg.se

Jag heter Per-Olov Karlsson men kallas för Peo. Jag har i mogen ålder bestämt mig för att försöka genomföra en klassiker, dvs simma Vansbro, springa Lidingöloppet, åka Vasaloppet och cykla Vätternrundan. Samtidigt har jag sett alltför många bekanta och vänner drabbas av Cancer. Därför vill jag passa på att försöka samla in pengar till cancerfonden. Min blogg handlar om mina förberedelser för loppen, resultaten i loppen och hur insamlingen går. Låt oss hjälpas åt att göra skillnad!

Fortsatt träning mot Lidingö

Publicerad 2016-10-08 11:42:15 i Allmänt,

Med ungefär 1, 5 månader kvar till Lidingöloppet, så gäller det att öka takten. Om ca tre veckor är det dags att börja sänka intensiteten i träningen, har du inte tränat ordentligt när det är tre veckor kvar, så hjälper det föga att hårdträna då. Med andra ord, tvärt emot hur jag hanterade Vansbrosimningen. 
 
En viktig beståndsdel i träningen är backträning. Jag har inte tränat det så särskilt mycket tidigare, men efter att ha läst en bok av Anders Szalkai har jag fått lite nya tips på träning för löpning, och just backintervaller verkar spännande, så det har jag börjat med. Långa backintervaller, där jag använder mig av Hildesborgsbacken, innebär hyggligt högt tempo i mellan 2 - 3 minuter, därefter vilar medans jag joggar nedför backen, upprepar detta 4 - 5 gånger. Hoppas detta kan ge lite extra kraft i Aborrbacken.
 
Den 21 augusti har jag det tuffaste passet som jag tänkt mig att ha inför Lidingö. Jag kommer upp i drygt 3 mil, bestående av 3 varv uppe i Hilesborgs dalar. de som är i Landskronatrakten kan köra mot Glumslöv, strax innan Glumslöv finns en utsiktsplats ut över Öresund. Precis innan den utsiktsplatsen går en väg rätt ner i dalen, den backen passerar jag tre gånger under denna rundan, på väg upp då alltså. Men jag kan trösta mig med en vacker utsikt, även om den är svår att njuta av efter ca 25 km. 
 
 
 I landskronatrakten är det väldigt vackert enligt mig. Jag brukar försöka dokumentera detta när jag är ute och promenerar eller cyklar, här lite smakprov
 
 
Träningssammanfattningen för augusti är att jag sprungit 230 km, med lite olika pass. Bland annat deltog jag i Citadell loppet. Det är ett 10 km lopp, men för att det skulle passa in i mitt träningsschema, så började jag med att värma upp med 16 km, sedan blev det 10 km i lite snabbare takt, därefter joggade jag ner i drygt 4 km.
 
September var inget undantag vad gäller träning, men jag började så sakta trappa ner på mängden, långpasset blev "bara" 20 km, men fram till den 22 september, dvs dagen innan jag åker upp till Stockholm, kommer jag upp i totalt 120 km. Här en bild från sista sprintbackpasset den 22/9
 
 Nu har jag också utmanat mina kamrater i Rotaryklubben. Verksamhetsåret 2016 - 2017 firar Rotary 100 år med TRF, The Rotary Foundation. För att samla in pengar till detta har jag utlovat ett bidrag till detta, motsvarande 10:- per km i klassikern, dvs 4 230:- Dessutom utmanar jag mina kamrater i klubben att skänka en krona per km. Om jag (mot förmodan) inte skulle klara av det, så matchar jag deras insats. Så oavsett hur det går, så finns det vinnare. 
 
Så Rotarianer som läser detta, sätt in 423:- på Landskrona Citadells RKs bankkonto och märk det med klassikern, så sätter ni lite extra press på mig. 
 
Om ni andra vill bidra till något gott, så har jag också startat en insamling till Cancerfonden, som ni hittar här:
 
https://www.cancerfonden.se/insamlingar/en-klassiker-mot-cancer
 
Kanske en krona per km? 
 
För egen del så laddar jag för Lidingöloppet, nu är det dags att visa att träningen har gett resultat!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela